Sokat hallottam már erről a pergetős vízként ismertebb, rendhagyó csatornáról. Mindig arról szóltak a híresztelések, hogy milyen nehezen legyezhető pálya ez, meg hogy a benne élő, elvadult pisztrángok mennyire erősek, fifikásak.

Régi vágyam teljesült tavasz végén, amikor NiNi révén, magam is tehettem egy próbát a “Kanál”-on.

A közeli Drávából, egy erőmű duzzasztójának tározóteréből bőven és folyamatosan szivárog át a víz a töltések alatt, a folyó természetes medrét alkotó sóderágyon. Ezt a fakadó vizet hivatott irányítottan levezetni az ásott csatorna. Néhány kilométeren át halad a tározó töltésével párhuzamosan, majd eltávolodik tőle, végül egy jókora vargabetűt leírva, az erőművet megkerülve, az alatt visszaömlik a Drávába. A víz a kavicságyban lehűl, télen-nyáron 10 °C körüli a hőmérséklete, és oxigéndús – ideális élettér a hegyi vizekre jellemző faunának.

A halakat szinte kizárólag pisztrángfélék képviselik. Főleg szivik, illetve akad néhány egészséges, piros pöttyös sebes is. Szokták telepíteni, de állítólag itt még a szivárványosok is leívnak, szaporodnak (?). Tény, hogy sok apró ivadék úszkál a parti kövek csendeseiben.

Érdekesség, hogy a hideg víz ellenére, NiNi régebben találkozott itt már pontyokkal is, BTomika meg valami kárászokat emlegetett. Lehetséges, hisz’ a tározóban előfordulnak ezek, de a csatornában – szerintem – , csak amolyan átutazó, “szellemhalak” lehettek. Legalábbis most egyáltalán nem ütköztünk velük.

Korántsem nagyhalas a peca, mivel a 150 kunás napijegy ellenében, (sajnos…) “kill” rendszerben működik a horgászat. Igaz, hogy csak műcsalival, és azon (/abban) egyetlen, szakáll nélküli horoggal megengedett a móka (a külső súlyozás nem tilos!), viszont két halat is agyoncsaphat, akinek arra van ingere (…), így a halak zöme mérethatár, azaz 30 cm közeli.

Célzott keresgélésükkel, és egy kis rafinériával, azért el lehet csípni néhány darabosabb, 40-50 centis példányt is. Ezeket hívja NiNi találóan, “medermedvék”-nek. Megtalálni őket könnyebb, mint megetetni. De, ha sikerül, nem mindennapi élménnyel gazdagodik a szerencsés, illetve az ügyeskezű legyes.

El kell ismernem, a hírek igaznak bizonyultak, valóban döbbenetesen erősek az itteni halak. Nem viccelek, amikor azt mondom, hogy még az arasznyi apróságokat sem lehet csak úgy könnyedén feltépni, #3-as cuccal. A nagyobbakat meg pláne nem. Megakasztásuk után úgy rohangálnak, meg ugrabugrálnak, hogy én ilyet, más szalmonidás vízen eddig még nem tapasztaltam! De NiNit is megfuttatta egyik-másik, csupaizom-raketta…

Már az előzetes infók is bőven elegek voltak ahhoz, hogy rákattanjak a dologra, így boldogan vállaltam be a MÁV fantasztikusan összeállított menetrendjének köszönhető megpróbáltatásokat, illetve a Hatvan környéki pályamunkák miatt vonatpótló autóbuszocskázással kalandossá tett, oda-vissza összesen majd egy teljes napot igénybe vevő tortúrát, hogy Pestre keveredve csatlakozhassak Németh Istvánhoz, aki volt olyan szíves, hogy meghívott és elvitt magával, a soron következő kirándulására.

További három és fél óra autózás után, Letenyén átléptük a horvát határt. Még néhány kilómétert magunk mögött hagytunk, majd a kötelező horgászpapírozást letudva, már a víz partján lestem, hogy gájdom hogyan szereli az ide való, helyi tapasztalataiból adódóan teljesen specifikussá alakított műlegyes-montázsát. Ezt most, „mentorom” hozzájárulásával, megpróbálom bemutatni.

A meghorgászott néhány százméternyi szakaszon trapézszelvényű, mély vizű (1,4-1,7 m) a csatorna, erős sodrású, de nem habos, csak enyhén fodrozódó a felszíne. Kristálytisztán átlátszó, így a mélysége ellenére simán lehetséges látott halakra nimfázni.

Napközben voltak ugyan szedések – centis, koromfekete sedge-ek rajzottak nagy számban, ezekből csipegettek a pisztrángok – , sőt fogtam is szárazozva, úgy féltucatnyi halat fél óra alatt, de mert csak az apraja emelkedett (25-28 centiig), hamar felhagytam a kísérletezgetéssel. Látszott, hogy itt nem ezt kell erőltetni.

A halak többsége, köztük a nagyobbak is, lent maradtak az akadós-zöldséges-sóderes mederfenéken. Amikor beálltunk a dobáshoz, rendre áthúzódtak a kb. 15-18 méter széles csatorna túlsó harmadába, a szemközti part rézsűjének lábához. Ott már megnyugodtak, és rövidesen eszegetni is kezdtek. De jobbra-balra, illetve fölfelé, max. néhány centit (vagy annyit sem…) voltak hajlandóak kimozdulni a kajáért. Nagyon precízen kivitelezett, teljes kontroll alatt tartott csalivezetést igényelt, hogy pont a hal orra elé keveredjen az imitáció.

Ehhez NiNi hosszú monofilos, külső súlyozott, egyszem mikronimfás technikát alkalmaz, már jó ideje. Mivel az erős felszíni áramlás csak elhúzná a vastag legyes zsinórt, azt nem is használja, egyszerűen feltekeri az orsóra. Végéhez 4-5 bothossznyi, fluosárga 16-os monofilt applikál, amihez 40 centis, kétszínű, szintén 16-os monó jelzőt köt. Ezt vízmélységnyi, átlátszó 14-es követi. Erre teszi az általa ólmozott, spéci forgót, amibe 60-80 centi 12-es tippetet erősít.

Az „S”-es méretű forgó az Aliról lett beszerezve. Légykötéshez használatos ólomhuzalt teker rá. Pillanatragasztóval és UV-s szmötyivel fixálja. Fontos, hogy ragacs ne kerüljön a forgó-részekbe, mert a kész portéka cudarul bepödri a tippetet, ha a végei nem tudnak szabadon mozogni!

Itteni legyei aprók, viszonylag egyszerűek. 16-18-as jighorgos, 2,4-2,8-as arany-, réz-, vagy éppen fekete tungifejes, UV narancs spotos fácánfarok, meg CDC galléros nimfák.

Igyekeztem utánozni a módszerét. A szerelés gyorsan ment, hiszen “házigazdám” előre elkészített, komplett előkékkel ajándékozott meg. Legyek tekintetében viszont nem engedtem a csábításnak, konokul csak sajátokkal vagyok hajlandó pecálni, ezért nem fogadtam el a jó szívvel felajánlott potyát. Nekem egy 16-os jiges, 2,8-as csillogófekete tungifejű, fekete cérnatestű, vékony szürke drótbordás perdigon adta a legtöbbet.

Amivel barátkoznom kellett, az a cucc dobása és a megfelelő prezentálás volt. Mint írtam föntebb, a legyes zsinór nem játszott, a monofilból húztunk le annyit, amivel elérhettük a kívánt távolságot. Majd a bothossznál rövidebb zászlóval, egy rollozó mozdulattal indítottuk el a dobást, 45°-ban fölfelé (vagy még följebb – a kiszemelt hal helyzetétől függően). A levegőben lévő miskulanciát egy belehúzással meggyorsítottuk, ezzel lőttük utána az előre lefejtett monofilt. A dobáshoz a súlyt – legyes zsinór híján – , az ólmos forgó adta. A dobás végén „tuck cast”-szerűen, a mono alá fordítottuk a nimfát. Erre azért volt szükség, mert ha nem így tettünk, ha feszesen kiterült a motyó, akkor a túlsó oldali sekélyben lévő apróságok egyből rácsimpaszkodtak a vízbe eső csalira. Nyilván nem ez volt a cél… Amint vizet ért a jól dobott nimfa, magasan tartott bottal megemelve – de még nem húzva (!), annyira tartottuk feszesen az összeállítást, hogy ne feküdjön laza zsinórrész a felszínen, ugyanakkor a nimfát mihamarabb le kellett “tolni” a fenékre. Miután ez megtörtént, úgy vezettük a botot, hogy együtt haladt a sodródó damillal és a fenéken kicsit lemaradva csetlő-botló nimfával.

Na ez, nem csak leírva volt bonyolult, erre rá kellett (volna) éreznem. Néha sikerült. Hogy éppén jól csináltam-e, azt abból tudtam, hogy rögtön megvolt a kinézett hal, ha megfelelő volt a csalivezetés. Természetesen, NiNi jóval többet, 3-4-szer annyit fogott meg, mint én, pedig én sem keveset taperoltam össze. Nem irigységből mondom, hanem mert jól megmutatja a legyes és legyes közti kontrasztot.

Sokat sétálva, meredek töltésoldalon ácsorogva, gazos partról, néhol fák lombjaival borított partszélből kellett dobni a szokatlan cuccot. Nem volt egyszerű, ám annál kimerítőbbnek bizonyult. A nap végén, kellemes fáradtságtól zombizva csak annyit nyilatkoztam – és ezt továbbra is fönntartom – , hogy igazi “küzdősport” az ilyen műlegyelés.

De a medermedvék miatt, ide visszamegy a magamfajta. Meg tanulni. Nimfázást. A tapasztaltabbtól. Meg, mert van egy sajátos hangulata ennek a mesterséges csatornának. Annak ellenére, hogy nem is igazi hegyi vízfolyásról van szó, egyes részei olyannyira természetesnek tűnnek, hogy könnyen feledi az idelátogató horgászember a hétköznap nyűgjeit.

És amikor végre a (monofil) zsinór túlsó végét cibálja a hőn áhított, már az sem számít semmit, ha majd a honi „szakértők” véleménye szerint, nem is volt az műlegyezés, ahogy horogra sikerült perdíteni a táncpartnert…

Aztán meg, hogy PERGETŐ HORGÁSZOK UTÁN, most majd esetleg néhány újabb magyar legyes is fölfedezi magának a Kanál-t?!

Szerintem csak hálásak lehetünk érte NiNi-nek, hogy megosztotta ezeket velünk…

Én mindenképpen!

További blogbejegyzések

Kötök

Legyet. Horogra. Ehhez le kell mennem, na nem alfába, hanem a pincébe, ott a műhely. Amikor a házat megvettük egy „icipicit részeges”, délelőtt tíz óráig beszámítható lumpen-családtól, a padló helyett nutriaszarral betapasztott guanókéreg szolgált járófelületként, a...

Tuti legyek a VB-ről I.

Az idei FIPS-MOUCHE világbajnokságot Szlovákiában rendezték. Egy rövid cikksorozatban azokat a legyeket szeretnénk bemutatni, melyek a magyar válogatott tagjai szerint a legjobbak voltak egy-egy vízen. Az idei VB újra Szlovákiában volt, részben azokon a vizeken, ahol...

Balkán útikalauz stopposoknak I.

Az elmúlt években rendszeresen felmerült bennem, hogy Boszniába kéne menni horgászni, azonban az információs űr, amely a Balkán körül terjeng, mindig visszatartott. Persze vannak felkapott vizek, amikről az interneten lehet találni ezt-azt, de a legtöbb folyóról nem...

Ahol a betűk róják a papirost 2.0

Előmagyarázatok NYAP: a műlegyes horgászatban használt, jellemzően a horgász által előállított műcsali. A NYAP mozaikszó, Not Your Average Popper, teste könnyű habszivacsféleségből készül, a víz tetején úszik, néhány szál kakastollal kiegészülve, mindez kisebb kampó...

VB 2022

A műlegyező világbajnokságról számol be Tóth Tibor, a válogatott oszlopos tagja   Nagy izgalommal, rengeteg tanáccsal, segítséggel felvértezve csaptam bele ebbe a kalandba. Ez volt az első világversenyem, de egy szó, mint száz, felejthetetlen élményekkel...

San Tuti

Az idei, igen küzdelmes XV. San Kupa eredményeit már bemutattuk, most következzen a „Tuti”, hogy az első három helyezett szerint mi volt a kulcsa az eredményes horgászatnak.   Csorbai Balázs (1+2 pér) A verseny előtt két nappal érkeztünk, így ezzel a kevés, és az...

Savinja tuti-2021

A legyes közösség egyik legnagyobb erénye, hogy a legtöbb ember nem titkolódzik, hisz  a fogás általában nem "titkokon" múlik. Épp ezért  örömmel adunk helyt a "tuti" cikkeknek, ahol a verseny dobogósai elmondják tapasztalataikat. Így van ez az idei Savinja verseny...

Turiec (Túróc)

Az elmúlt pár évben a legyes versenyek kapcsán több felvidéki, szlovák legyezőhorgásszal sikerült megismerkednem. Ennek egyik hozadéka, hogy ezáltal kevéssé ismert, de még elérhető vizeket sikerült meglátogatni, ezek egyike a Turiec (Túróc). Általános leírás A...

One Fly Turiec 2021

Idén másodjára indultunk el a MűHOSz színeiben a Szlovákiában megrendezett One Fly versenyen. A tavalyi társasághoz képest egy személyi változás történt: Kósek Kornél helyett Dénes Ádám csatlakozott a csapathoz. Ádámmal, Csorbai Balázzsal és Vankó Balázzsal (Muki)...

E/hullásON, a vízimalom árnyékában (továbbá, a kutyafáját…)

Az Öreg-Túrhoz ezernyi szállal kötődöm. Anyai nagyszüleim, az ország legkeletibb végén kanyargó folyócska melletti kis faluban, Túristvándiban élték le az életüket. Gyerekként náluk töltöttem az iskolai vakációkat.  Szintén helyi nagybátyám, az egykori tiszai halász,...