Ülök a számítógépem előtt és a horgászképeimet rendezgetem. Egy nyári, pontosabban júniusi képcsoportra bukkanok. Amurok vannak a képeken. Az első legyezve fogott amurjaim. Hirtelen feltolulnak az emlékek. Az iszonyatos meleg, a kristálytiszta víz, majd szinte a kezemben érzem a halak vad kirohanásait. Ne szaladjunk annyira előre!

Az iszonyatos meleg, a kristálytiszta víz...

Az iszonyatos meleg, a kristálytiszta víz…

Veres Misi barátommal még májusban voltunk itt legyezni. Akkor a feketesügér volt a célpont. Egy kavicsbányató volt a helyszín, kristálytiszta, mély vízzel, amit nádas szegélyzett, és hínaras tarkított. Ideális hely a nagyszájúak számára. A felszerelés egy hetes osztályú botból, az elmaradhatatlan Vision GT Four orsóból és egy hetes osztályú WF-es úszó zsinórból állt, valamint vízi járműként egy 2,70-es Energoteam gumicsónak szolgált.  Ketten éppen csak elfértünk benne, és nagyon kellett vigyázni, hogy dobás közben nehogy véletlenül összekardozzunk! A halak részéről rengeteg kikövetés, kevés rávágás. Itt is bebizonyosodott a teóriám, miszerint ha látod a feketesügeret, akkor ő is lát téged. Ergo nehezebb becsapni! Na, azért egy pár darabot sikerült rávenni, hogy néhány fénykép erejéig modellt álljon nekünk.

Akkor a fekete sügér volt a célpont

Akkor a feketesügér volt a célpont

Ide tértünk vissza azon a forró júniusi napon. A célhal ismét a feketesügér volt, de M. barátom emlegetett valami meglepetést is és erősebb felszerelést ajánlott. Percig sem gondolkodtam, egyből a Vision Big Daddy botját vettem elő 8#-as osztályban, az orsó Vision XLA Hard, a zsinór pedig a Big Mama WF 8 úszó lett. Felpumpáltuk az Energo- gumicsónakot és vízre szálltunk. Jó másfél órán át kerestük a sügéreket, de ők nem akartak játszani velünk. Közben teljesen feljött a nap. M. titokzatos arccal legyet cserélt, és azt ajánlotta nekem is, majd kezembe nyomott egy világító chartreuse színű, elég egyszerűen megkötött legyet. Kérdő pillantásomra csak egyszerűen közelebb vitte a csónakot a nádszegélyhez és rámutatott a nádra. Mondtam neki, hogy nem látok egy darab halat sem, mire Ő azt mondta, hogy a nádat nézzem! És valóban! A belógó nádszálak leveleinek vége hiányzott, mintha csak ollóval vágták volna le! Amurok! Óvatosan haladtunk a csónakkal a nádfal előtt és figyeltünk. A polaroid napszemüvegen keresztül hamarosan észrevettük az első halat. Egyedül volt, társak nélkül, egészen a nád tövében. Intettem M-nek, hogy dobjon ő először, kíváncsi voltam, hogy mi történik. Az első dobása rövidre sikerült, de a második már pontosabb volt. A légy lassan süllyedni kezdett. A hal észrevette és ráfordult. Majd a légy eltűnt, mire M. akasztott és elkezdődött a küzdelem! A fárasztás nem tartott sokáig, a hal körülbelül ötven centis lehetett. Épp, mint egy jobb domolykó, gondoltam!

Intettem M.-nek, hogy dobjon Ő először

Intettem M-nek, hogy dobjon ő először

Lejjebb csorogtunk a csónakkal ötméternyit és eljött az én időm is! Megláttam a halakat a nád alatt. Hárman voltak. Az én első dobásom túl jól sikerült. A halak mögött landolt, és amikor meghúztam a zsinórt, beleakadt a nád szárába a légy. Óvatosan meghúztam, nehogy elriasszam a prédát. A nád levele belelógott a vízbe és az egyik amur elkezdte rángatni! A víz kivert! Én húztam innen, Ő rángatta onnan! Szerencsére a horgom kiakadt és egy kicsit megugrott a legyem a víz alatt! A következő másodpercben pedig már nem is láttam! M. bíztatott, hogy vágjak be, mert különben kiköpi! Meghúztam a legyezőzsinórt (strip strike), és a Nagypapi karikára görbült! Idáig az Öregnek egyetlen ellenfele volt, egy jobb csuka személyében, amit bőven három kiló fölé saccoltam. Na, most majd sikerül letesztelni a botot terhelés alatt! Az amur mindent elkövetett, hogy megszabaduljon a horgomtól! Száguldott, mint a torpedó, átment a csónak alatt, megpróbálta elérni a hínarast! A Nagypapi minden próbálkozását hárította. Természetesen a bot terhelhetőségét nem használtam ki száz százalékig, de végre már nem csak abból állt a fárasztás, hogy a halat közel húztam magamhoz. Rendesen, orsó segítségével küzdöttem. Újfent megállapítottam, hogy az amur sportos hal és még a szákban sem adja fel! Viszonylagosan rövid tusa után már pózoltam is a fényképezőgép előtt, az első, műléggyel megfogott amurommal. Ez a hal valamivel két kilogramm felett lehetett. A két fogás között nem telt el tíz perc sem! Micsoda napnak nézünk elébe! Kit érdekelt már a fekete sügér, amikor ilyen játszótársai vannak az embernek!

Az első amúr

Leültünk a csónakban és gyorsan megreggeliztünk, majd átmentünk az öböl másik felén elhelyezkedő nádszegélyhez. A taktika a következő volt. Csendes megközelítés, lehetőleg hullámkeltés nélkül, és figyelés. Volt úgy, hogy már messziről lehetett látni és hallani, ahogy az amurok tépik a nádat. Általában egy-két dobás után megijedtek és továbbálltak, de ha sikerült ügyesen, pontosan dobni, akkor az akció nem maradt el! Megfigyeltem, hogy ha a kapás erőszakos rántás formájában jelentkezett, akkor általában nem sikerült megfognom a halat. Ennek az lehetett a magyarázata, hogy ilyenkor a légy farkát kapta el a hal, tehát a horog nem volt a szájában. Amikor egy tompa ránehezedést éreztem, akkor szinte biztos volt az akasztás! A halak átlagos mérete ötven és hatvan centiméter között volt. A súlyuk pedig két és három kilogramm lehetett. Méretükhöz képest igen vadul védekeztek! Meglátásom szerint az erős felszerelés indokolt volt. Így is előfordult, hogy elszakították az előkét egy-egy hirtelen kirohanással. A napot összesen hét darab megfogott amurral zártuk és volt egy pár lemaradásunk és szakításunk is!

Köszönettel tartozom barátomnak, Veres Misinek, az eredményes legyekért és ezért a gyönyörű horgásznapért!

...kezembe nyomott egy világító chartreause színű, elég egyszerűen megkötött legyet

…kezembe nyomott egy világító chartreuse színű, elég egyszerűen megkötött legyet…

Apropó, a légy: mint már írtam chartreuse zöld színe volt. Szerintem a fiatal nádhajtást akarta utánozni.  A teste és a farka egy körfonott műszálas anyag, a végén egy kicsit megragasztva, hogy ne bomoljon szét. A gallér pedig, kakastoll, feltekerve.